Opdrachtgever: Louis Bolk
Contactpersoon: Chris Koopmans

“De kracht van Vuego is een aanpak die dicht bij de praktijk ligt.”

Het Louis Bolk Instituut verricht al dertig jaar wetenschappelijk onderzoek voor de ontwikkeling van biologische en duurzame landbouw, voeding en gezondheidszorg.

Chris Koopmans geeft binnen het instituut leiding aan twee teams van samen zo’n dertig mensen. Zelf heeft hij met Vuego een individueel coachingstraject afgelegd, net als een aantal van zijn medewerkers: “De nadruk van de coaching van Martine ligt op het nemen van eigen verantwoordelijkheid, van zélf veranderen. Voor veel mensen ligt dat in time management; zij liepen vast in hun planning. De toegevoegde waarde van Vuego is daarin de invulling op individueel niveau.”

 

“Vuego pakt de coachingsvraag uitstekend op en vertaalt die naar een traject dat past bij de persoon. De kracht van Vuego is een aanpak die dicht bij de praktijk ligt. Niet de theorie, maar de praktijk van alle dag telt. In mijn geval werden bijvoorbeeld het afdelingsoverleg en het MT-overleg meegenomen in het traject. Aan de terugkoppeling daarvan heb ik misschien nog wel het meeste gehad.”

Opdrachtgever: PinkRoccade Local Government
Contactpersoon: Frank van de Vinne

“Bij Vuego is pragmatiek het kernwoord.”
Frank van de Vinne is sales manager bij PinkRoccade en geeft leiding aan een salesteam van een kleine 30 medewerkers, bestaande uit account managers, een verkoop binnendienst, pre sales consultants en een bidmanager.  PinkRoccade Local Government levert standaard oplossingen aan locale overheden ter ondersteuning van de primaire bedrijfsprocessen. Ongeveer de helft van de Nederlandse gemeenten is klant van PinkRoccade. Sinds 2007 is er een relatie met Vuego.

Van de Vinne: “Martine heeft de account managers en mensen van de binnendienst getraind en in sommige gevallen individueel gecoacht. Ook begeleidt Vuego intervisiesessies begeleiden  voor account managers. Alle trainingen waren vooral gericht op commerciële vaardigheden, waarbij persoonlijke effectiviteit, vraag- en gesprekstechnieken  voorop staan.”

“Martine is bijzonder pragmatisch en down to earth. Ze is spontaan, energiek en prettig in de omgang, maar aan de andere kant ook confronterend. Een spiegel voorhouden is soms de beste manier om gedrag te veranderen. Martine heeft ook een sales achtergrond; daardoor is er vlot een klik met Martine.”

“Als leidinggevende was ik waar nodig aanwezig bij trainingen, soms is het voor de groepsdynamiek handiger er juist niet te zijn. Als opdrachtgever was ik steeds betrokken bij het opzetten ervan; dat hebben Martine en ik in hoge mate samen gedaan. Maatwerk dus, waarmee je kunt garanderen dat aansluiting op jouw specifieke problematiek optimaal is! Bij Vuego is pragmatiek het kernwoord. Geen hoogdravende theorieën, maar praktijk- en resultaatgericht.”

Opdrachtgever: PricewaterhouseCoopers
Contactpersoon: Hans Grondstra

“Direct als het direct moet zijn.”
PricewaterhouseCoopers ontwikkelt diensten en oplossingen voor ieder denkbaar ondernemings- en sectorvraagstuk. PricewaterhouseCoopers Nederland is een zelfstandig onderdeel van dit wereldwijde netwerk.

Hans Grondstra is manager operators van de afdeling Finance van PricewaterhouseCoopers Nederland; hij heeft de leiding over de financiële afdelinghoofden. Tijdens een periode van interne onrust schakelde de afdeling Vuego in, met name om te zorgen voor onderlinge duidelijkheid.

Grondstra: “De communicatietraining was erg belangrijk; daarin kwam naar voren hoe wij nu eigenlijk met elkaar omgaan. Vuego heeft onze mensen de juiste tools aangereikt  om daar verbetering in aan te brengen. De afdelingshoofden zijn zowel individueel als tijdens overleg getraind en iedereen bleek het leuk en leerzaam te vinden om in praktijksituaties te oefenen.”

“De resultaten zijn, weliswaar in golfbewegingen, nog steeds merkbaar. Vanuit PwC hebben we wel de nodige vervolgstappen gezet. Zo is er een jaarlijkse people survey, die we met de mensen persoonlijk bespreken. Daarbij is de nieuwe manier van interactie heel bruikbaar.”

“De kracht van Martine is haar enthousiasme en haar vermogen om de stof duidelijk te maken. Ze beheerst de materie en verdiept zich grondig in de problematiek. Dat levert een goede wisselwerking tussen alle betrokkenen. Martine is direct en – als dat nodig is – ook streng.”

Opdrachtgever: Van Houwelingen den Hollander
Contactpersoon: Gaitrie Bechoe

“Vueogo heeft onze mensen geleerd in alles klantgericht te zijn.”
Van Houwelingen Den Hollander Assurantiën is een middelgroot assurantiekantoor, gespecialiseerd in assurantiën, hypotheken en employee benefits. De organisatie levert haar relaties advies op maat, met een scherp oog voor de prijs/kwaliteit verhouding.

Gaitrie Bechoe, office manager bij Van Houwelingen Den Hollander Assurantiën, heeft nauw samengewerkt met Vuego bij de training van de  voltallige binnendienst: “Vuego stak met kop en schouders boven de andere partijen uit; er was meteen een klik. Wat ons zo aansprak was het redeneren vanuit de praktijk en van daaruit een training opzetten.”

 

“In zes sessies hebben onze mensen geleerd de klant centraal te stellen, letterlijk in álles. Goed luisteren, dan pas adviseren, beloftes nakomen en zelfs onderling ‘klantgericht’ praten kwamen aan de orde. Zowel de interne als de externe communicatie is nu verbeterd, de ruis is er uit.”

“Er staan binnen onze organisatie een aantal grote veranderingen op stapel. We weten uit ervaring dat het er dan best heftig aan toe kan gaan. Daarom hebben we Vuego gevraagd om als extern adviseur het management team te begeleiden en coachen. De ervaring die Vuego al heeft met verandertrajecten bij Van Houwelingen Den Hollander Assurantiën komt daarbij uitstekend van pas.”

“Het lukt Martine telkens weer om mensen een spiegel voor te houden en zo een einde te maken aan eenrichtingsverkeer tussen mensen. Ze schudt mensen wakker!”

Opdrachtgever: HCN
Contactpersoon: Ronald van der Meij

“De combinatie van empathisch en confronterend vermogen is uniek.”

Unamic/HCN ­– voorheen HCN – is organisatie die bedrijven ondersteunt bij het verhogen van omzet en rendement uit klantprocessen, door klantcontact vanuit verschillende callcenters te verzorgen.

Ronald van der Meij, voorheen vestigingsmanager bij het toenmalige HCN, schakelde Vuego in om de teamleiders van zijn callcenter te trainen: “We wilden een ontwikkelslag maken: de teamleiders moesten zelfstandiger gaan werken, meer verantwoordelijkheid nemen én meer als team functioneren. Vuego heeft de teamleiders daarvoor getraind, in eerste plaats in groepssessies en later één op één gesprekken.”

“De meeste teamleiders reageerden eerst wat terughoudend, maar later erg enthousiast. Er gebeurde tenminste iets! De sessies waren vaak behoorlijk confronterend. Mensen keken in hun eigen spiegel en zagen welke rol zijzelf in groepsdynamiek spelen en wat hun bijdrage is. Voor velen was dat een regelrechte eye opener. Dat heeft aanvankelijk tot verandering geleid binnen de organisatie, maar dat effect ebt wel wat weg. Binnen Unamic/HCN was beperkt budget beschikbaar voor de broodnodige follow up na een paar maanden, heel jammer.”

“Martine is direct, benaderbaar, transparant en open. Je weet precies waar je aan toe bent. Ze is aan de ene kant heel empathisch; mensen voelen zich snel bij haar op hun gemak en durven zich te laten zien. Maar aan de andere kant kan ze goed confronteren en een spiegel voorhouden. Die combinatie van talenten is bijzonder en zorgt voor aansluiting met de groep.”